De 5 basisprincipes van Lean Management

Lean vormt de bedrijfsfilosofie van Helder Totaalbouw. Lean is – in het kort – een manier van denken en doen, waarbij een organisatie zich richt op het maximaliseren van klantwaarde en daarbij verspillingen minimaliseert. Als grootste verspilling wordt de onbenutte creativiteit van medewerkers gezien, ofwel verspilling van kennis. Lean focust zich daarom op het creëren van een lerende organisatie. Daarmee kan het zich aanpassen aan onvoorspelbare, dynamische omstandigheden. 

Het gehele managementsysteem kunnen we uitleggen als een huis. Waarom een huis? Omdat een huis een gestructureerd systeem is. Elk element in het huis is op zichzelf cruciaal, maar belangrijker is de manier waarop de elementen elkaar versterken. Het lean huis bestaat uit vijf hoofdelementen met onderliggende principes.

De ondergrond: purpose

Lean begint bij een degelijke ondergrond, omdat al het andere daar verder op gebouwd wordt. Die ondergrond staat voor de reden van bestaan, op de lange termijn. Dit noemen we purpose. De purpose is de manier om het ‘waarom’ vast te leggen, het geeft ideeën over de algemene richting en daarmee focus. Het vormt de drijfveer voor het verwezenlijken van een droom en heeft zodoende een sterk bindende functie. Alle medewerkers, partners en klanten moeten bekend zijn met de purpose van het bedrijf.

Het dak: waarde

Het doel – het spreekwoordelijke dak boven ons hoofd – is waarde creëren voor de klant, of in bredere zin tevredenheid bij alle betrokkenen. Het is belangrijk dat de organisatie een visie vormt op dit doel. Een toekomstbeeld, een droom, die inspirerend werkt. Zo maken we de energie los die in de purpose zit. Daarom is het erg belangrijk te weten waarmee we de klant blij kunnen maken (veel waarde zit in ergernissen wegnemen) en iedereen daaromheen trots op het bereikte resultaat.

Het fundament: waardestroom

Het stabiliserend fundament van het lean-huis krijgt binnen lean-trajecten verrassend weinig aandacht (evenals de ondergrond), terwijl dit toch de basis vormt voor de rest. Waarom stabiliteit zo belangrijk is? Omdat onvoorspelbare en onbetrouwbare processen enorme verstoringen veroorzaken voor de rest van het systeem, dat de andere elementen van het lean-huis daar last van hebben. Lean leert ons aan de voorkant zaken goed af te kaderen of in te regelen, risico's af te dekken en te investeren in relaties en communicatie. De waarde moet wel kunnen stromen!

De pijlers: kwaliteit en tijdigheid

Deze pijlers noemen we in lean-termen jidoka en just-in-time. Jidoka gaat over kwaliteit inbouwen in het proces. De eigenschap om afwijkingen te detecteren, zodat er geen fouten worden geproduceerd of doorgegeven. In bredere zin gaat het om werknemers te laten reflecteren op alle mogelijke alternatieven voor de best mogelijke oplossing. Just-in-time gaat over ritmische flow. Door ritme aan te brengen in processen, kunnen we onderbrekingen en verstoringen zien en elimineren. Van fouten dient geleerd te worden en middels standaardisering en poka yoké worden fouten in de toekomst voorkomen. Hierdoor kan het systeem geleidelijk aan versnelt worden of kan er schaalvergroting worden toegepast.

De kern: gedrag

Alles valt en staat met het juiste gedrag van mensen. Binnen échte lean-systemen wordt hier veel aandacht aan besteed omdat het juiste gedrag en proces leidt tot de juiste resultaten. De kernprincipes voor dit gedrag gaan erover om leren te stimuleren, in kleine stapjes (Kaizen), waarbij we terug gaan naar de bron, grondig afstemmen en werken in cross-functionele teams. Niet alleen intern maar ook met leveranciers, die we bij voorkeur als partner behandelen.

Concluderend

Deze vijf principes van lean management versterken elkaar en hebben evenveel aandacht nodig. Velen blijven nalatig doordat ze de ondergrond, het fundament of de kern nauwelijks aandacht geven. Bedrijven benaderen lean regelmatig als een technische implementatie gericht op het laaghangende fruit om processen te elimineren en kosten terug te dringen, in plaats van een cultuuromslag waarbij een lange termijn visie wordt ontwikkeld op mens, gedrag en verbetering. Cruciaal hierin is de  specifieke aandacht voor de purpose en het oog voor gedrag van mensen; hun talenten en persoonlijke ontwikkeling. Pas als een medewerker in staat is overwinningen op zichzelf te plegen kan hij/zij dat ook voor de organisatie doen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.